Opbrengst participatie voor de hoofdpunten uit het perspectief
De Kogerveldwijk: van verschillende buurtjes naar een coherente wijk
De algemene reactie was ‘behoud het groen in de Kogerveldbuurt’. In de analysefase werd dat al als een grote kwaliteit van de wijk gezien. Inzet moet zijn om te zorgen dat het groen gebruikt wordt en dat onveilige plekken zoals de garageboxen onder de A8 worden aangepakt.
Een actieve Kogerveldwijk met ca 2.500 woningen erbij in 2040
De reacties op de toename van het aantal woningen zijn wisselend. De één vindt dat er minder woningen moeten worden toegevoegd, want de wijk is al zo vol. De ander vindt het juist goed, omdat dat betekent dat er woonruimte komt voor jongeren. De reacties over het aanpakken van leegstand en vervallen gebouwen zijn unaniem positief.
Meer woningen: basis voor betere voorzieningen en kansen voor doorstroming
Bewoners en maatschappelijke organisaties geven aan dat er meer voorzieningen moeten komen. Zij realiseren zich dat meer woningen kunnen zorgen voor een groter draagvlak voor deze voorzieningen. Met name een buurtvoorziening in elke wijk is een duidelijke wens. Ook horeca en op en rond het station Zaandam Kogerveld wordt als een goede verbetering gezien. Het verplaatsen van de sportvelden naar de randen van de wijk wordt door participanten als niet wenselijk ervaren. Beter is het om de sportvelden juist meer in de wijk te plaatsen. De inwoners vinden het belangrijk om te kunnen sporten, ontspannen en recreëren in de nabijheid van bebouwing. Het in nabijheid van bebouwing realiseren van functies ten behoeve van sport, ontspanning en recreatie is inderdaad belangrijk. Sportvelden en woningen verhouden zich echter niet altijd even goed tot elkaar. Dat heeft vooral te maken met de schaal van de sportfunctie. Een Cruyffcourt is bijvoorbeeld van een veel kleinere schaal dan de sportvoorzieningen die op sportpark Hoornseveld worden gerealiseerd. Zo’n sportcomplex heeft een verkeersaantrekkende werking, en levert op piektijden extra geluid- en lichtbelasting. Daar staat tegenover dat het meer concentreren van sportfuncties voordelen heeft ten aanzien van samenwerking en mogelijkheden voor dubbelgebruik van voorzieningen als parkeerruimte, kantines en kleedruimtes.
Eigenaarschap van de wijk bij de ontwikkeling van de wijk
De opkomst bij de inloopavonden in de wijk was niet altijd groot. Diegenen die er wel waren, hebben in gesprekken laten weten dat de gemeente niet altijd zichtbaar is voor bewoners of voor hun gevoel zelfs in de weg zit. Dit vereist een actieve, zichtbare, faciliterende en meer kaderstellende rol van de gemeente.
Een toekomstbestendige en duurzame wijk
Bewoners vinden het zichtbaar maken van de Zaan wat tevens zorgt voor verkoeling een sterk punt. Ze maken zich zorgen over de betaalbaarheid van het energiezuinig maken van woningen. Zonder subsidies verwachten veel mensen daar het geld niet voor te hebben. Dit vereist een stadsbrede aanpak.
Een gezonde mix van wonen en werken met ruimte voor industriële bedrijvigheid
Tijdens de MAAK.weken en inloopbijeenkomsten heeft een aantal ondernemers laten weten zich zorgen te maken over hun toekomst in de wijk, ondanks het feit dat het Perspectief de locaties van deze ondernemers niet ter discussie stelt. We gaan ervan uit dat met de voortschrijdende techniek een goed woon- en werkklimaat in de wijk gegarandeerd is. Dat vraagt om voortdurende dialoog.
Betere verbindingen, ook tussen de buurten
Veel reacties die we tijdens de MAAK.weken en andere inloopbijeenkomsten kregen, gingen over parkeren. Mensen maken zich zorgen of met al die extra inwoners er voldoende parkeerruimte blijft en of de verkeersdoorstroming wel gegarandeerd is.
Vanuit de werkgroep A8-Coenbrug is benadrukt dat er – vooruitlopend op de mogelijke toekomstige ondertunneling van de A8 – maatregelen nodig zijn om de geluids- en milieuoverlast terug te brengen zoals stil asfalt en een maximale snelheid van 80 kilometer op het gedeelte van de A8 dat dwars door Zaanstad loopt.
Kleurrijk ontmoeten in een ‘inclusieve’ Kogerveldwijk
Vooral onlogische en gevaarlijke oversteken zoals bij de Aldi en de Lidl en de unheimische omgeving van het station worden veel genoemd. Samen met de inwoners, NS, ProRail en de provincie Noord-Holland willen we kijken wat de mogelijkheden zijn om het station aan te pakken. Bij de inrichting van de wijk komt veel aandacht voor de langzame verkeersverbindingen zodat deze veilig en makkelijk zijn over te steken.
Een gezonde wijk waar bewegen mogelijk is
Er zijn al veel op zich staande initiatieven, maar we moeten elkaar beter weten te vinden. Het gezondheidsnetwerk dat wordt opgezet in de Kogerveldwijk helpt daarbij. Dit is een voorbeeld waar professionals (en inwoners) elkaar kunnen vinden om gezamenlijk initiatieven op te zetten voor een gezonde wijk.